Historie
Problematikou oprav železničních vozových zarážek jsem se začal zabývat již v roce 1988. V té době bylo vybudováno v areálu Vozební stanice Pardubice specializované pracoviště určené právě na tuto činnost, do té doby provozovanou na různých místech bez patřičných znalostí a vybavení. Jedním z prvních úkolů bylo navržení vhodné technologie jednotlivých druhů oprav. Jednotlivé technologie byly podrobovány jak náročným provozním zkouškám v žst. Praha Vršovice, tak i zkouškám defektoskopickým. Tento proces byl úspěšně završen v roce 2001 vydáním Technických dodacích a přejímacích podmínek pro opravy železničních vozových zarážek.
Opravy železničních vozových zarážek však byly pro Vozební stanici Pardubice i pro ostatní jednotky Českých drah přítěží. Nelze se tedy divit, že využily situace, a této činnosti se snažily zbavit. Počátkem roku 1993 jsou opravy ŽVZ na pracovišti VS Pardubice zastaveny. Jediná možnost, jak v činnosti nadále pokračovat, je pronájem prostor a zahájení podnikání pod vlastním jménem.
Od 1.3. 1993 firma Aleš Dvořák – Opravy a renovace zahajuje provádění oprav všech typů zarážek, používaných v síti Českých drah a vleček. Zároveň zahajuje výrobu nových železničních zarážek. Tento krok umožňuje zavedení úplného výměnného systému provádění oprav, kdy jsou za již neopravitelné zarážky dodávány spolu s opravenými i zarážky nové. Odběrateli se tedy vrací stejný počet kusů a nemusí se již starat o objednávání nových. Zvyšující se požadavky hlavního odběratele vedou k neustálému zdokonalování jak po stránce modernizace používaných technologických zařízení, tak i po stránce odborné. Od roku 1996 je firma jako jediná v České republice držitelem Certifikátu – oprávnění provádět opravy a výrobu železničních vozových zarážek.
Pravidelně dochází k rozšiřování výrobního sortimentu. Zpočátku se jedná o kovové podložky, kovové podložky uzamykatelné, částečně nahrazující výkolejky, stojany na zarážky a na podložky. V neposlední řadě je třeba zmínit i podložky pro vozy s malými koly, jejichž vývoj byl úspěšně dokončen v roce 1995.
Od roku 2015 působíme pod jménem Ing. Aleš Dvořák v nové provozovně na adrese Pardubice, K Vápence 975. Posledním inovací je zavedení výroby uzamykatelných železničních zarážek dle požadavků novelizovaného předpisu D1.